m
Contact
Studios
Follow Us
Što je MBSR?

MBSR (Mindfulness – Based Stress Reduction) je 8-tjedni međunarodno certificirani program smanjenja stresa Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Massachusettsu, iza kojeg stoji više od 40 godina znanstvenih istraživanja. Okosnica programa ovog tečaja je usvajanje i svakodnevna praksa mindfulness vještina – vještina koje nam omogućuju da budemo svjesno prisutni u sada i ovdje, ma kakav sadržaj tog sada i ovdje bio, i da, umjesto nesvjesnog reagiranja, svjesno odgovaramo na izazove koje nam život donese.

MBSR tečaj pohađa se 8 tjedana u malim grupama do maksimalno 12 polaznika. Na svakom od 8 tjednih modula (svaki modul traje 2,5 do 3 sata) kroz vođene vježbe usvajaju se nova saznanja i vještine koje imaju za cilj smanjiti stres, ali polaznicima donose i mnogo više od toga. Između pojedinih modula polaznici provode osobnu praksu kod kuće u trajanju od oko 1 sata dnevno. Svaki sljedeći modul nadograđuje se na onaj prethodni i na konkretno iskustvo polaznika iz prakse kod kuće. Metoda podučavanja je isključivo vlastita praksa, program je osmišljen tako da svakog polaznika prati u njegovom osobnom putu, budući da je taj put individualan i drugačiji za svakog od nas. 8 tjedana MBSR tečaja pokriva sva područja koja su od značaja kada govorimo o smanjenju stresa, ali i kvaliteti života općenito – fizičko tijelo, misli, emocije, osjetila i percepciju, komunikaciju, navike, poznavanje i prihvaćanje sebe te općenito odnos sa sobom, drugim ljudima i vanjskim okolnostima. 

MBSR tečaj razvio je dr. sc. Jon Kabat Zinn, tadašnji profesor Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Massachusettstu, 1979. godine, kada je napravio zaokret u tradicionalnim pristupima zapadne medicine i pri navedenom fakultetu osnovao Kliniku za smanjenje stresa. Za ono vrijeme to je bio pravi presedan. Želio je pacijentima pristupiti na cjelovitiji način, koji će uključivati i um i tijelo te koji će, uz posljedicu, adresirati i uzrok problema te dovesti do toga da se pacijentima suštinski pomogne, a ne samo liječi bolest zbog koje su došli. Naime, dr. sc. Jon Kabat Zinn je ujedno bio i učitelj joge i vjerovao je da bi vještine iz joga prakse kao što su vježbe pažnje, nježna tjelovježba, meditacija isl. njegovim pacijentima mogle biti od istinske pomoći, samo kad bi postojao način da ih se tim vještinama poduči, i to na potpuno svjetovan način, izvan bilo kakvog religijskog konteksta, u tradicionalnom medicinskom okruženju i po mogućnosti uz znanstvene dokaze da one doista djeluju.  U tu svrhu mindfulness vještine (kako biti ovdje i sada, kako promatrati svoje tijelo i misli, kako se nositi s teškim emocijama i slično) oslobodio je svake povezanosti s religijskim kontekstom, izradio je program njihovog postepenog usvajanja kroz 8 tjedana, nazvao ga MBSR, i mindfulness počeo podučavati na svojoj klinici kao tehnike smanjenja stresa. Istovremeno je sa svojim timom krenuo u znanstvena istraživanja kako bi pratio učinak MBSR-a. Znanstvena istraživanja pokazala su zapanjujuće rezultate o pozitivnim učincima mindfulnessa kod najrazličitijih zdravstvenih stanja i problema s kojima su se pacijenti nosili. MBSR se počeo rapidno širiti na druga sveučilišta i u zdravstvene ustanove diljem SAD-a, broj znanstvenih istraživanja krenuo je eksponencijalno rasti, a Klinika za smanjenje stresa je 2000. godine prerasla u danas svjetski poznati Centar za mindfulness u medicini, zdravstvu i društvu pri Sveučilištu u Massachusettsu, istraživačko središte za mindfulness programe i trening središte za edukaciju voditelja MBSR tečaja i drugih mindfulness programa koji su kasnije razvijani. Slične specijalizirane centre potom su razvila brojna druga sveučilišta i zdravstvene ustanove u svijetu, kao što su npr. Sveučilišta Oxford, Yale, Brown, Bangor, Los Angeles, Toronto, Mayo Clinic, Johns Hopkins i brojni drugi. Dokumentarni film o počecima i rastu MBSR-a možete pogledati ovdje.

MBSR mindfulness tečaj smanjenja stresa je program s kojim je krenulo širenje mindfulnessa kao nereligijske i znanstveno utemeljene vještine, vještine koju su ljudi prepoznali kao nužnost za funkcioniranje u modernom dobu, tako da sva popularnost i raširenost mindfulnessa kojoj svjedočimo u zapadnim kulturama kroz posljednje desetljeće svoj korijen zapravo ima u priči o nastanku MBSR-a.

Izuzetno sam ponosna i srce mi je prepuno što je moj osobni put doveo do toga da je isti ovaj MBSR mindfulness tečaj smanjenja stresa, u svom originalnom i certificiranom obliku, danas dostupan u mojoj Rijeci, na hrvatskom jeziku, i što ljudi sada u mom gradu imaju pristup nečemu što je još odavno u svijetu dokazalo svoju vrijednost i pokrenulo pravu malu mindfulness revoluciju.